ZINGmagazine 104 | verschijningsdatum 25 maart

juni 2022

Eerste liefde

Als deze column verschijnt is de Boekenweek alweer voorbij, maar het thema blijft actueel: eerste liefde. Wat was jouw eerste liefde, muzikaal gezien dan? Ik heb mijn eerste liefde onlangs hervonden. Stond voor het eerst sinds een jaar of dertig weer op het podium, met mijn oude ­viool, mijn nieuwe gitaar en zingend. Een paar maanden eerder had ik mezelf eens goed verwend en kocht een gloednieuwe gitaar. Een Dowina. Echt een aanrader voor wie op zoek is naar een betaalbaar instrument met het geluid van een Martin. Gemaakt door vioolbouwers uit Tsjechië. En terwijl ik daar op het podium de oorspronkelijke versie van Auld lang syne (op tekst van de Schotse dichter Robert Burns) stond te zingen realiseerde ik me dat folk mijn eerste liefde was. Dat ik – muzikaal gezien – thuis was gekomen na tientallen jaren voornamelijk op reis te zijn geweest in het land van de klassieke muziek en opera. Folkmuziek was ik als een soort verre jeugdzonde gaan zien, maar het bloed kruipt…

Daar stond ik dan weer: spelend en zingend voor een volle dorpskroeg die los ging bij de uptempo-nummers en zich in vervoering liet brengen bij de meer intieme liedjes die ik zong. Auld lang syne was een risico: we wilden laten horen hoe groots zo’n liedje in al zijn kleinheid kan klinken, begeleid door ­gitaar en tin wistle. Daarmee namen we natuurlijk het risico dat die volle dorpskroeg ergens halverwege zou uitbarsten in Wij houden van Oranje: de voetbalversie die Andre Hazes ooit op deze melodie maakte. Maar dat gebeurde niet. Je kon een speld horen vallen en al zingend voelde ik hoe de muziek de zaal meevoerde. Hoe het kleine groots werd. Dat is de kracht van (folk-)muziek. De naam zegt het al. Folkmuziek is muziek van het volk. De emoties zijn directer, eerlijker in zekere zin en minder gesublimeerd, dan bijvoorbeeld bij klassieke muziek. Dat is immers oorspronkelijk een product uit de religieuze en hoofse cultuur. Ik besef dat dit een gewaagd statement is, maar toch durf ik hem te maken. Ik heb het namelijk onlangs zelf weer ervaren, zingend en spelend voor een volle zaal. En ik heb zo het idee dat het niet de laatste keer zal zijn. Over het zingen van folk- en countrymuziek schreef Harm Peter Smilde dit keer het hoofdartikel.

Oswin Schneeweisz, hoofdredacteur
 

Inhoudsopgave ZINGmagazine 104

Podium voor … Renske Vrolijk
In deze uitgave geven we het podium aan Renske Vrolijk, componiste en fotografe. In mei gaat haar nieuwe koorwerk #uncut in première bij het Nederlands Kamerkoor.

Brief aan minister Dijkgraaf
Een nieuwe minister, een nieuwe staatssecretaris en weer koren op het podium: drie redenen om het grote belang van de cultuur juist nu onder de aandacht te brengen. ZINGmagazine vroeg Tido Visser (directeur van het Nederlands Kamerkoor) een brief te schrijven aan minister Dijkgraaf. 

Inspiratie
In iedere ZINGmagazine laat Francine Postma een zanger of ­zangeres aan het woord over zijn/haar inspiratiebronnen. Deze editie: Izaline Calister.

Podcast De Stem
Zangeres Gerja Wolf is gefascineerd door de menselijke stem en heeft er haar professie van gemaakt. In een EO/NPO Radio 4-podcast interviewt ze bekende Nederlandse zangprofessionals over het geheim van dat hoogstpersoonlijke muziekinstrument: de stem.

ZANGvakanties 2022
De een wil naar het strand, de ander naar de bergen. Maar een ding willen we allemaal: zingen. Zoals elk jaar maakte Monique van den Hoogen een keuze uit het aanbod zang­vakanties, daarnaast ging Twan Geurts in gesprek met zowel deelnemers als organisatoren. Voor het eerst krijgen zangv­akantie-aanbieders nu ook de gelegenheid zich extra te profileren. Wij wensen onze lezers alvast een fijne zangvakantie.

The Gents zingen Jules de Corte
Wie kent ze niet: liedjes als Ik zou wel eens willen weten en Als je overmorgen oud bent? Toch is de maker van die liedjes al enigszins in vergetelheid weggezakt. Onterecht, want Jules de Corte was een grootheid. Met een speciaal programma, mede samengesteld en gearrangeerd door pianist Bert van den Brink, brengen The Gents daar nu verandering in. 

O.
‘Festival for Opera. Music. Theatre.’ Zo luidt de omschrijving van het internationale festival – voorheen Operadagen Rotterdam – dat de laatste paar jaar een behoorlijke metamorfose doormaakte. De term ‘opera’ werkte niet verleidelijk voor de jongere generatie, constateerde artistiek leider Guy Coolen. Hilbrand Adema ging met hem in gesprek over het geheim achter het succes van O.

Mijn favoriete inzinger
Inzingen vormt een belangrijk ritueel aan het begin van een repetitie. Of je nu aan intonatie, adem, blending of ritme werkt, het effect is dat oren en lijf ‘aan’ gaan, en er gezamenlijke focus ontstaat. Professionals uit de zangwereld delen in ZINGmagazine hun favoriete inzinger. Ditmaal de favoriete inzinger van Irene Verburg.

Op weg naar …
ZINGmagazine volgt koren en andere zangformaties op weg naar een bijzonder optreden. Ditmaal: Vrouwenkoor Hera

Zangles van Alberto
Alberto ter Doest is zanger, coach en oprichter van het Universal Voice Institute. In deze serie geeft hij praktische tips om je stemtechniek te verbeteren. Deze aflevering: klankruimte deel 2.

Telefonade
Diverse vakmensen reageren op de vraag: Welk lied symboliseert deze tijd voor jou?

Verder in dit nummer • A prima vista Nieuws uit de zangwereld • Column solo door Channa Malkin • Opmaat van en voor dirigenten • Verse noten. Bladmuziek voor (koor)zangers • Service Agenda, concerten en festivals, cd’s en boeken • Vaste bijdrage van Koornetwerk Nederland • In Beeld: een markant beeld op de gevoelige plaat vastgelegd • De Nazit: rubriek van vragen en verhalen • Colofon Volgende ZINGmagazine en Motiefjes.